Burn-out & geen grenzen

Burnout en geen grenzen aangeven

Je grenzen aangeven, hoe werkt dat eigenlijk? Waarom kunnen heel veel mensen met een burnout hun grenzen niet aangeven? Of eigenlijk anders gezegd, waarom kennen mensen met een burnout hun grenzen niet.

Grenzen aangeven op je werk

Op je werk ben jij waarschijnlijk de persoon die vaak overwerkt en veel extra werk aanneemt. Een collega vraagt je of jij nog even dat ene wil oppakken en jij zegt wel ja, want jij kan namelijk alles aan, ook al zit je al tot de nok vol met werk. Dit gebeurd alleen niet eenmalig, want jij zegt altijd ja en je collega’s en /of werkgever weten je regelmatig te vinden.

Grenzen aangeven in het gezinsleven

Vaak zijn het de vrouwen die graag de taken in het gezinsleven allemaal blijven doen, maar ook nog eens parttime / fulltime werken. Op de één of andere manier vinden wij vrouwen het moeilijk om te delegeren en houden we graag de touwtjes zelf in handen, maar is het nou echt zo moeilijk om te vragen of je partner de was doet of kookt of boodschappen doet of de kinderen van de opvang haalt? Vooral voor de controlefreak onder ons is deze vraag eigenlijk ‘belachelijk’, maar weet je wat echt belachelijk is, dat jij alles doet in jouw gezin en ook nog eens werkt en niet kunt aangeven wat jouw grenzen zijn.

Grenzen aangeven in je sociale leven

Hoe hou je alle ballen hoog? Nee, hoe hou je alle ballen laag. Je werkt, hebt een gezin, zorgt voor me-time en je hebt ook nog een sociaal leven. Als er iets te doen is met jouw vriendinnen dan organiseer jij het tripje of het uitje. Je maakt er altijd wat extra’s van en je vriendinnen vinden het super dat jij dit doet. Niet wetende dat jij een deadline had op je werk en je griep had en de auto ook nog stuk ging, maar hé jouw lichaam en geest kunnen alles aan.

Luister naar je lichaam en geef jouw grenzen aan

Ga nu eens even rustig zitten en adem even diep in via je neus en blaas alles lucht langzaam uit via je mond. Voelt je lichaam zwaar aan en draait je hoofd overuren? Stop en leer te delegeren, geef aan dat het je te veel wordt. En nee dan ben je niet zwak. Het maakt je juist sterk!

Weet je wat het mooiste er van is dat jij aangeeft wat jouw grenzen zijn? Je kiest dan voor jezelf en dat is het begin van grenzen aangeven.

Ken jij jouw grenzen?

Leer via het online programma ‘Krachtig herstellen van burn-out’ hoe jij je grenzen aan kunt geven.

 

De Burnout | Herstellen van Burnout

Chantal van der Leij

Chantal is oprichter van De Burnout. Zij inspireert jou om stap voor stap succesvol te herstellen van jouw burnout. Chantal houdt van wandelen met de honden, tuinieren, koken, lezen en is dol op alles wat met mindset te maken heeft.

Volg De Burnout

Online programma's

Ontdek de DIY online programma’s van De Burnout om stap voor stap succesvol en krachtig te herstellen van jouw burnout

Rust & ontspanning voor meer energie

 Rust & Ontspanning, voor meer energie

Herstellen van burn-out

Krachtig herstellen van burnout

2 Comments

  1. Mijn grenzen ken ik al heel lang, maar ik heb ze ook heel lang genegeerd, omdat ik ze niet kon accepteren. En ja, toen kreeg ik dus burn-out-klachten. Nu ik weet dat door autisme mijn grens vrij laag ligt, kan ik dat accepteren en handel ik er ook naar. Dat is nog maar heeeeeel kort, maar ik merk nu al hoe goed dat voor me is. En het grappige is dat iemand die me al heel lang niet had gezien ook het verschil zag.

    1. Hi Naomi, wat onwijs fijn dat je nu weet hoe je om moet gaan met je grenzen bepalen. Liefs Chantal

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*