Burn-out en fases

Burnout en fases

Al een keer eerder schreef ik over de fases van een burn-out, maar ik heb daar nog twee fases bij in het leven geroepen en dat zijn fase 4 en 5.

Je hebt 3 fases voor burn-outherstel, maar fase 4 & 5 had ik graag ook begeleiding bij hebben gehad en die vind ik zelfs ook nog het belangrijkste.

Fase 1 is er voor het accepteren van je burnout en voor rust & ontspanning.

Als jij je burn-out niet zal accepteren en er tegenaan zal blijven schoppen dan zul je nooit in fase 2 terecht komen. Hoe accepteer je je burnout? Je kan er steeds voor weg blijven lopen en je lichaam niet serieus nemen, wat dus ook betekend dat jij jezelf niet serieus neemt OF je omarmt je burnout. Bekijk het als een griep, zodra jij je hieraan overgeeft (accepteren) wordt je vaak ook echt even ziek, maar door veel te slapen (rust) wordt je weer beter.

Je accu is leeg, dus deze zul je eerste weer op moeten laden.

Een griep is met de naweeën vaak al weer over na ongeveer 3 weken en bij een burnout duurt dat wat langer. De tijd die hiervoor staat ligt er volledig aan hoe jij je burnout hebt gekregen en hoe jij met je burnout omgaat.

Een opsomming van fase 1:

  • Accepteren van je burn-out
  • Rust & ontspanning.

Fase 2 is er voor het herstel van je burnout

Hierin ga je leren wat er anders moet in je leven. Wat was de oorzaak van de burnout? Ook ga je aan de gang in fase 2 wat jou energie geeft en wat je leuk vindt. Waar wordt je moe van en wat ga je daar aan doen? Tegelijkertijd blijf je zorgen voor rust & ontspanning, maar je gaat je activiteiten heel langzaam ook weer opbouwen. Geef je grenzen hierin duidelijk aan. Dit zal met vallen en opstaan gaan, maar blijf in jezelf geloven EN er op vertrouwen dat het goed gaat komen.

Een opsomming van fase 2:

  • Wat is de oorzaak van de burn-out
  • Wat ga je veranderen in je leven
  • Wat geeft jou energie
  • Wat kost jou energie
  • Wat meer activiteiten ondernemen
  • Rust & ontspanning blijven toepassen

Wanneer je in fase 2 meer duidelijkheid hebt over wat de oorzaak is en dat je accu nog weer wat verder is opgeladen ga je verder naar fase 3.

Fase 3 kom je terug in de maatschappij

In fase 2 heb je geleerd dat er dingen moeten veranderen in je leven. Je hebt jezelf beter leren kennen en je weet wat je lichaam en geest jou vertellen. In fase 3 ga je stap voor stap weer aan het werk. Dit moet je heel rustig opbouwen en wanneer het teveel wordt, zul je dit ook aan moeten geven. In fase 3 blijf je toepassen wat je in fase 2 hebt geleerd.

Een opsomming van fase 3:

  • Je zorgt voor rust&ontspanning
  • Je weet wat jouw lichaam en geest je vertellen
  • Je begint weer te werken, opbouwen
  • Je geeft je grenzen aan

Dan komen fase 4 en 5 en deze vind ik uit ervaring de meest belangrijke fases.

Fase 4 zorgt er voor dat je geen terugval krijgt

In fase 3 kom je al weer terug in de maatschappij, maar dat is eigenlijk doodeng, want hoe weet jij nu zo zeker dat je geen terugval krijgt. De praktijk zal het uit moeten wijzen en hierin is weinig begeleiding. Je werkt inmiddels al weer wat meer uurtjes en je onderneemt ook weer wat meer in je sociale leven.

In fase 4 leer je om te gaan met stress, druk en deadlines. Je zorgt voor structuur, balans, energie, focus, gezonde voeding en een krachtige mindset. Je blijft goed luisteren naar je lichaam en geest.

Na fase 4 weet je dat je geen terugval weer zal krijgen en dan komt fase 5.

Fase 5 Een leven na een burn-out

Je leven is niet meer zoals het was. Jij bent veranderd en je weet nu goed hoe je een terugval kunt voorkomen, zoals je leert in fase 4. Je bent er nu van overtuigd en je geloofd er ook in dat jij geen burnout weer zal krijgen. Jij weet nu wat jou energie kost en waar jij energie van krijgt. Je leeft in balans met een krachtige mindset, maar toch is er die onzekerheid.

Je hebt energie voor 10 en je wil weer volop aan het werk. Je hebt er helemaal zin in, maar wanneer kun je die stap maken. Je hebt net wel geleerd dat je geen burnout meer krijgt, maar toch blijft het spannend.

Is het werk wat je doet nu echt wat je wilt of wil jij helemaal wat anders gaan doen. Ben je altijd in loondienst geweest en wil jij nu wel eens voor jezelf beginnen. Wat wil je echt? Wat zijn je dromen en doelen?

In fase 5 leer jij te leven vanuit je hart in een leven na een burn-out.

Fase 1, 2, 3, 4, 5 Van burn-out naar een leven waarin je leeft vanuit je hart

  • Fase 1 Accepteren van de burn-out, rust en ontspanning
  • Fase 2 Herstellen van je burn-out, wat zijn de oorzaken en hoe ga je het nu anders doen. Hoe zorg je voor meer energie
  • Fase 3 Terug in de maatschappij. In kleine stapjes stappen vooruit maken
  • Fase 4 Een terugval voorkomen
  • Fase 5 Een leven na een burn-out

In welke fase zit jij en waar zou je begeleiding bij willen hebben?

Krachtig herstellen van burnout

Meer info over hoe jij krachtig kunt herstellen van burnout per fase? Klik hier

 
De Burnout | Herstellen van Burnout

Chantal van der Leij

Chantal is oprichter van De Burnout. Zij inspireert jou om stap voor stap succesvol te herstellen van jouw burnout. Chantal houdt van wandelen met de honden, tuinieren, koken, lezen en is dol op alles wat met mindset te maken heeft.

Volg De Burnout

Online programma's

Ontdek de DIY online programma’s van De Burnout om stap voor stap succesvol en krachtig te herstellen van jouw burnout

Rust en ontspanning voor meer energie | De Burnout

 Rust & Ontspanning, voor meer energie

Herstellen van burn-out

Krachtig herstellen van burnout

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*